perjantai 11. joulukuuta 2015

Liebster Award

Sain blogihaasteen osoitteesta https://uljasmusta.wordpress.com/. Mulla ei ole tapana osallistua näihin mitenkään, mutta teen tässä osittaisen poikkeuksen. Vastaan haasteen kysymyksiin, mutta en jatka haastetta eteenpäin. Tässä haasteessa haastaja saa itse keksiä 11 kysymystä ja kylläpä mua on nyt kysymyksillä paiskattu! Paikatakseni sitä, etten haasta ketään, vastaan kysymyksiin molempien nykyisten koirieni kannalta.

Jaahas, Taimi Taimisto Taimilainen, käppänä iänikuinen, alati ahnas ahmatti, lämmön luokse liimattu.
1) Miksi kääpiösnautseri?
No kun mullahan on tää tämmöinen henkinen rajoite, että koiralla pitää olla parta. Sit lisärajoitteita tuli aikanaan myös siitä, että pitäis saada kaveri agilityyn ja vieläpä miniluokkaan. Kääsna täytti ehdot.
2) Hauskinta koirasi kanssa?
Jaa-a, varmaan mahan rapsuttaminen ja vanhojen muistelu. Tuo on nimittäin ollut jo useamman vuoden sairaseläkkeellä ja mukavuudenhalu lisääntyy vuosi vuodelta. Huippuhauskaa oli harrastaa sen kanssa aktiivisesti agilityä. Koira itsessään ei ole hauska. Rautakanki ja ilopoliisi osuu paremmin.
3) Kurjinta koirasi kanssa?
Ikä ja ikääntyminen. Se on surkea juttu, että hurtta ikääntyy ja tulee kaikenlaista kremppaa. Taimistolla on vahva taipumus tiettyjen paikkojen jumittamiseen ja onhan sillä läppävikakin.
4) Koirasi paras palkka?
Nakkimakkara. Ja kaikki muu, mikä namina voidaan koiralle esitellä. Pienet kivet ei ehkä kelpaa.
5) Paras ja toimivin koulutusmakupala koirallesi?
Katso edellinen.
6) Mottosi koirankoulutuksessa?
Hmm... Ei tää mitään rakettitiedettä ole, mutta yleisesti ottaen koiranpidossa mun mottoni taitaa olla, että koiralla on oltava asiat paremmin mun kanssa kuin ilman mua, vähemmän on enemmän ja tehdään ilon kautta. Tää ei nyt ollu mikään motto. Sori siitä!
7) Vaikeinta, mitä olet onnistunut koirallesi opettamaan?
Onpas vaikea kysymys! Taimistolle ei ole kovin laajaa temppuskaalaa opetettu, tottelevaisuuden perusalkeisjuttuja ja sit agilityä, eläkepäivinä aloitettiin dobo. Mut että vaikeinta? En mä tiedä, fasaanitkin se on ihan itse opetellut nostamaan maastosta.
8) Mikä on vahvuutesi kouluttajana?
Tähän haluan vastata kahta kautta: seuran kouluttajana eli kouluttamassa muiden koirien ohjaajia ja omien koirieni kouluttajana. Seuran kouluttajana on mun mielestä helpompi: näen ja tunnistan erilaisia maneereita ja yksityiskohtia, jotka vaikuttaa koirakon suorittamiseen, kerron näkemäni ja kysyn ohjaajalta, miksi ohjaaja tai koira tekee niin kuin tekee ja kannustan pohtimaan mitä asialle pitäisi tehdä. Sit omien koirien kouluttajana olen sitkeä, lähden treeneihin vaikka väsyttäisi, etsin sen pienen hetken treeniä varten, pohdin pienessä päässäni mitä seuraavaksi voisi kokeilla ja miksi, miten homman saisi pohtimaan.
9) Heikkoutesi kouluttajana?
(Itse)kriittisyys ja kärsimättömyys. Mun pitää muistuttaa itselleni, että porras se on matalakin porras. Liian helposti annan turhautumiseni näkyä koiralle asti. Vaikka olen ärsyyntynyt omasta osaamattomuudestani, niin koira hämmentyy kun suupielestä sinkoaa salamoita ja kädet puristuu nyrkkiin.
10) Jos voisit korjata yhden koiran kanssa tekemäsi virheen, mikä se olisi ja miten toimisit nyt toisin?
Mä olen huono näissä menneiden jossitteluissa, kun se on nimenomaan mennyttä se. Mutta ehdottomasti huoltaisin koirani fysiikkaa paljon enemmän ja monipuolisemmin.
11) Jos saisit muuttaa koirassasi yhtä sen ominaisuutta, mikä se olisi ja miten sitä muuttaisit?
Taimilainen olisi enemmän käppänä kuin se on. Mun kääsna tarvitsee ja kaipaa hyväksyntää ihan liikaa, sillä on vahva taipumus remmiräyhäämiseen, koska hyökkäys on paras puolustus ja kaikkia on paras varoa ja väistää. Epäluulo, se sana varmaan kuvaa parhaiten sitä mitä tuossa eläimessä on litrakaupalla liikaa.

Sitten standardi, Piiru Raapu Piiruskin.
1) Miksi snautseri?
No siinähän kävi silleen, että mä varmaan vuoden päivät pläräsin koirakirjoja, niitä missä on sivu tai korkeintaan kaks annettu yhdelle rodulle, yks kuva ja viistoista riviä tekstiä eikä muuta. Etsin rajoitteisiini sopivaa kaveria agilityyn. Mikään ei kolahtanut toisia kovemmin. Sit vaan yks syysilta istuin taas sohvan reunalla koirakirjan kanssa, kun pistin sen kirjan kiinni ja katselin ympärilleni. Tajusin, että tässä elämäntilanteessa olen uuden edessä, eikä mulla ole mitään mahdollisuuksia harrastaa ja treenata yhtä aktiivisesti kuin vaikkapa Taimiston tullessa taloon. Avasin koirakirjan uusin kriteerein: parta, koiran oloinen koira, jos vaikka tokoa takapihalla ja metsälenkkiä, terve rakenne, nypittävä turkki. Siitä se sit lähti.

2) Hauskinta koirasi kanssa?
Kun olen yhdessä koirani kanssa hakannut ainakin omaa päätäni seinään ja sit yks kaks yllättäen siihen seinään tulee reikä, saan viestini perille, koira tajuaa ja oppii ja osaa, niin siinä tilanteessa se valtaisa halogeenilamppu, joka ton snautserin pään päälle syttyy ja koko kroppa rentoutuu ja pomppii kengurun lailla ilosta. Silloin nauran ääneen ja varmaan naurais Piirukin.
3) Kurjinta koirasi kanssa?
Ajanpuute ja ruokavalio-ongelmat.
4) Koirasi paras palkka?
Jänis, orava, naapurin kissa. Saalistaminen on in, hip ja pop eli lentävät jutut. Kiinni ottaminen tahi tappaminen ei oo niinkään palkitsevia kuin se täysillä perässä juokseminen. Nameista laiskan emännän valinta on saksilla pilkottu nakki, mutta enemmän liikettä saa itsetehdyillä maksanameilla.
5) Paras ja toimivin koulutusmakupala koirallesi?
Katso edellinen.
6) Motto tulikin jo tuossa Taimiston osuudessa.
7) Vaikeinta, mitä olet onnistunut koirallesi opettamaan?
Turnauskestävyys! Työn allahan tää on tietysti edelleen, mutta tarkoitan sitä, että ollaan yhdessä oltu tokokokeessa (useammassakin!) ja koiran motivaatio ja tekemisen meininki on kestänyt alusta loppuun. Tästä mä olen salaa vähän ylpeäkin.
8) Mikä on vahvuutesi kouluttajana?
Katso Taimisto.
9) Heikkoutesi kouluttajana?
Katso Taimisto.
10) Jos voisit korjata yhden koiran kanssa tekemäsi virheen, mikä se olisi ja miten toimisit nyt toisin?
En tiedä. Me ollaan niin kesken vielä. Mut mun olisi pitänyt käydä enemmän treenaamassa agilityä silloin kun siihen oli mahdollisuus (saatettais jopa osata kaikki esteet tai ainakin melkein) ja olisi pitänyt ottaa auto alle ja käydä treenaamassa tokoa monella eri kentällä erilaisissa paikoissa jo kakarana. Laiskuus kostautuu aina.
11) Jos saisit muuttaa koirassasi yhtä sen ominaisuutta, mikä se olisi ja miten sitä muuttaisit?
Kaveri kysyi Piirun rakenteellisia virheitä. Vastasin, että se on täydellinen! Mut että henkinen ominaisuus, josta voisin luopua, jaa-a, ehkä se voisi olla vähemmän dominoiva kaikkia ja kaikkea kohtaan. En mä siitä missään nimessä mitään kynnysmattoa tahdo, mutta on se vaan vahva akka.

Ei kommentteja: