lauantai 24. lokakuuta 2015

Videonpätkää etupihalta

Piirun hyppynoutotreeni

Piirun kaukot 1


Piirun kaukot 2


Piirun nouto


Sanovat, että omassa pihassaan saa kuvata, jos ei naapuriin asti niissä näy. Pahoittelen, että näissä näkyy, mutta ehkä se ei haittaa, kun varsinaisia naapureita ei näy eikä naapuruston kuvaaminen ollut tarkoitus. Pahoittelen myös videoiden suunnittelemattomuutta ja omaa asuvalintaani, tää oli taas tämmöinen ex tempore-juttu tää videointi. Ja oikeastaan koko treenikin.

Noi videot on ihan hassussa järjestyksessä ja esikatselussa tää koko teksti näyttää erilaiselta kuin täällä muokkaus-tilassa. Kummallista. Toivottavasti noi linkit edes toimii.

Noh, me nyt kuitenkin mentiin tuohon pihalle ja otin Taimistonkin ottamaan happea. Yleensä se notkuu lähistöllä ja on haukkana namien perässä. Noutamisesta se ei oo koskaan tykänny ja kaukoissakin sen vieteri on tosi huono eli se ehtii tehdä useamman asennonvaihdon kun mä ehdin käskyttää ja hyvin nopeasti koko koira on lähempänä sitä naapurin pihaa kuin aloituspistettä. Se on vissiin seurannut mun ja snautserin tekemisiä muutenkin kuin namin toivossa, sehän oli kaukoissa ihan kuulolla ja karkasi Piirun nenän edestä hakemaan kapulaa! Piirustuskin muuten karkasi kapulalle, ei oo sattunut sitäkään aiemmin.

Noutamisessa on kriteereinä se, että edes noutaa ja että tuo mulle eikä tiputa matkalle tai mun eteen tai minnekään vaan odottaa, että saa irrotuskäskyn ja otan kapulan. Jostain syystä hurtta tykkää juosta vähän ohi ja sitten napata kapulan/lelun, näyttää saalistamisleikiltä. En oo puuttunu tuohon ohijuoksuun enkä varmaan aiokaan puuttua, ettei into lopu. Kapulalla leikkimistä on tosi vähän ton ohijuoksun lisäksi ja palauttaessa pitää pääsääntöisesti hyvin, sanallinen huomauttaminen riittää ja kapulan välppäys loppuu. Irrotuskäskyä/-lupaa odottaessa on hyvä ja tiivis katsekontakti.

Mä olen yrittänyt tehdä niin kuin suunnilleen joka paikassa sanotaan eli noudon harjoittelussa vaihtanut kapulan namiin. Taimisto tuli tällä systeemillä opetettua suorastaan sylkemään noudettavan esineen mun eteen ja jopa parin metrin päähän, siitä hurtta sitten juoksi hakemaan namia. Piirulla oli vahvasti samoja elkeitä, kun alettiin opetella kapulan pitoa. Niinpä en tehnyt vaihtokauppaa vaan heitin sitten lelua ja se ei ollut paras mahdollinen juttu snautserin mielestä. Jostain syystä pari viime kertaa, kun ollaan harjoiteltu noutoa, snautseri on malttanut pitää kapulan suussaan niin kauan kuin olen vaatinut, vaikka on saanut lopuksi vaihdossa namin. Ekalla kerralla, kun tätä kokeilin, se monta kertaa tuli lujaa kapula/lelu suussaan luo ja tiputti esineen, mutta vaadin joka kerta ottamaan sen uudestaan suuhun. Toivon, että tää vaihtokauppa toimii jatkossakin eikä jää yhden lokakuun ihmeeksi.

Tänään kuitenkin tehtiin ensin seuraamista, josko opittais joskus tekemään käännökset tiiviimmin ja nopeammin. Sitten sain idean videoinnista, tehtiin kaukoja (onnistuu muuten avoimen luokan vaatimasta viidestä metristä, pari kertaa tehty kuudestakin), sitten noutoa tasamaalla ja hyppynoutona tikkaiden yli (tän Piiru itse keksi pari iltaa sitten), merkin kiertoa ja lopuksi vielä pujottelua.

Merkin kierrossa olen lopettanut ahnehtimisen eli palannut takaisin päin. Sinne seitsemään metriin päästiin ja vissiin kerran pidemmällekin, mutta koira teki enemmän huonoja ja epämääräisiä lähtöjä (eli ei ole kiertänyt) kuin hyviä. Nyt mulla on pihalla ämpäri ylösalaisin ja sen päällä lasten ämpäri ylösalaisin. Sitä kierretään niin että saadaan rutiinia ja mielellään myös vauhtia. Matka vaihtelee suunnilleen kolmen ja kuuden metrin välillä, lähtöasentona mikä vaan kunhan on mun vasemmalla puolella ja nami lentää mun taakse kun koira on taas palannut tai palaamassa mun viereeni. Taimisto on innostunut tästäkin, mutta sen mielestä matka sais olla korkeintaan kaks metriä, sen pystyy juoksemaan lujaa (koska koira tietää mitä se on tekemässä) ja suoritus on nopea eli toistoja = nameja tulee lyhyessäkin ajassa paljon.

Pujottelussa Taimisto on tosi innokas, en tiedä pitäiskö sen kanssa mennä möllikisoihin, ihan vaan vanhuksen virkistämiseksi.

Ei kommentteja: